Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013

ΔΗΜΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ, ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ - Απάντηση του Δημάρχου στο έγγραφο του κ. Τριάντη


 ΕΠΕΙΓΟΝ
Ραφήνα, 16.12.2013
Αριθ. πρωτ: 12273
Προς
Τον Ειδικό Γραμματέα Υδάτων του 
ΥΠΕΚΑ, κ. Κων/νο Τριάντη

Κοιν.:
1. Υπουργό ΠΕΚΑ, κ. Ι. Μανιάτη
2. Υπουργό Εσωτερικών, κ. Ι. Μιχελάκη
3. Υπουργό Αναπληρωτή ΠΕΚΑ,
κ. Στ. Καλαφάτη
4. Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας
Αττικής, κ. Ι. Σγουρό
5. Αρμόδιους της Ευρωπαϊκής
Ένωσης
6. Δήμο Σπάτων – Αρτέμιδος
(Δήμαρχο και Πρόεδρο Δ.Σ)
7. Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου
Ραφήνας – Πικερμίου
8. Δημοτική Διαπαραταξιακή
Επιτροπή Ρ-Π για το αποχετευτικό

ΘΕΜΑ: Απάντηση σε έγγραφό σας (αντίκρουση εσφαλμένων επιχειρημάτων) - πρόταση
Σχετ:
1. Υπ’ αριθ. πρωτ: οικ. 1328/3.12.2013 έγγραφό σας, προς τον Δήμαρχο Ραφήνας - Πικερμίου
2. Υπ’ αριθ. πρωτ: οικ. 1216/31.10.2013 έγγραφό σας, προς τους Δημάρχους Ραφήνας-Πικερμίου και Σπάτων-Αρτέμιδος, με κοινοποίηση στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, τον Υπουργό Εσωτερικών, τον Γενικό Γραμ. Περιφέρειας Αττικής, την ΕΥΔΑΠ ΑΕ και την EC, Unit 1, Directorate D
3. Αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Ρ-Π για το αποχετευτικό

Κύριε Ειδικέ Γραμματέα,

Σε συνέχεια του υπ’ αριθ. 1 ανωτέρω σχετικού σας, στο οποίο μας αναφέρετε τις από το 2007 αποφάσεις του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε βάρος της χώρας μας (αρμοδίων οργάνων της Ελληνικής Δημοκρατίας), σε ότι αφορά τη μη συμμόρφωση και μη εναρμόνιση με τα αναγκαία συστήματα συλλογής και επεξεργασίας αστικών λυμάτων, όπου απαραδέκτως, στην περίπτωσή μας, κάνετε λόγο για «ευθύνες τις Τοπικής Αυτοδιοίκησης» και «ότι κατά την επιβολή προστίμων, θα ισχύσουν τα προβλεπόμενα στο άρθρο 44 του Ν. 4042/2012», σας διευκρινίζουμε τα εξής:
1. Σε ότι αφορά το επίμαχο ζήτημα των προστίμων, το άρθρο 44 (Συνέπειες μη συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία) του Ν. 4042/2012, αφορά : « …. τα απόβλητα και την επεξεργασία των αστικών λυμάτων … που απορρέουν από πράξεις ή παραλείψεις φυσικών ή νομικών προσώπων, των ΟΤΑ ….», οπότε όπως γνωρίζετε, με βάση τα πραγματικά γεγονότα, διατάξεις και στοιχεία, τόσο ο Δήμος Ραφήνας – Πικερμίου, όσο και ο πρώην Δήμος Ραφήνας, αλλά και η πρώην Κοινότητα Πικερμίου, ουδόλως μπορούν να κατηγορηθούν για «πράξεις ή παραλείψεις», σε αντικείμενα και έργα αποχέτευσης, που ανέκαθεν ήταν και παραμένουν έως σήμερα στην πλήρη αρμοδιότητα του Κράτους και της εξ αυτού εποπτευόμενης ΕΥΔΑΠ ΑΕ.
2. Οι από το 2003 έως σήμερα διαδικασίες, πράξεις, εκκρεμότητες και παραλείψεις που αποδεδειγμένα συνέβαλλαν στη μη υλοποίηση του έργου αποχέτευσης των πόλεών μας, προφανώς βαρύνουν τις έχουσες τη σχετική αρμοδιότητα και εξουσία Δημόσιες Αρχές του κράτους, με φορέα υλοποίησης την εποπτευόμενη από αυτές ΕΥΔΑΠ.
- Ενδεικτικά μάλιστα, σας υπενθυμίζουμε :
α) Τις ελλείψεις του φακέλου της ΕΥΔΑΠ το 2003, που αποτέλεσαν αιτία μη ένταξης σε χρηματοδότηση, του έργου αποχέτευσης των πόλεών μας, μέσω του Ε.Π. «Περιβάλλον» του Γ’ ΚΠΣ [σχετ. το υπ’ αριθ. πρωτ: 169169…/3.12.2003 έγγραφο της Υπηρεσίας Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» του ΥΠΕΧΩΔΕ (Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης), προς την ΕΥΔΑΠ (Δ/νση Αποχέτευσης), με το οποίο την ενημερώνει επίσημα ότι : «εξακολουθεί να μην δύναται να προχωρήσει στην αξιολόγηση της αίτησής» της (της ΕΥΔΑΠ) για χρηματοδότηση του έργου].
β) Την υπ’ αριθ.: 3743/2008 (επιβεβαιωτική του ανωτέρω περιστατικού), απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (Σ.τ.Ε), με την οποία εντοπίσθηκαν σοβαρά προβλήματα (βλ. σ’ αυτήν, ιδίως, τις § 7, 8 και 9 περί «ρέματος Ραφήνας»), ως προς το περιεχόμενο της υπ’ αριθ. πρωτ: 136125/10.9.2003 ΚΥΑ των Υπουργών : Περιβάλλοντος Χωροταξίας & Δημ. Έργων, Πολιτισμού και των Υφυπουργών : Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης & Αποκέντρωσης, Υγείας Πρόνοιας και Γεωργίας, σχετικά με τους εγκριθέντες (τότε, αλλά εν συνεχεία ακυρωθέντες από το Σ.τ.Ε) «περιβαλλοντικούς όρους για το έργο αποχέτευσης, επεξεργασίας λυμάτων περιοχής Βορείων Μεσογείων της Ανατ. Αττικής» και
γ) Την υπ’ αρ. 206/13 γνωμοδότηση του Σ.τ.Ε, που επιτρέπει μεν «τμηματική οριοθέτηση» του ρέματος Ραφήνας (ως προϋπόθεση εγκατάστασης ΚΕΛ στο Πλατύ χωράφι , κατά την απόφαση 3743/08 ΣτΕ), …….. «υπό τον όρο ότι στις μελέτες έχουν ληφθεί υπόψη στοιχεία που αφορούν το σύνολο του ρέματος. Όμως σύνολο και η τελική μελέτη δεν έχει υπάρξει ακόμα και έως σήμερα για να ισχύει κατά το Σ.τ.Ε. (απόφαση: 3743/2008) και η διαδικασία του απαραίτητου όρου της τμηματικής οριοθέτησης, όπως αποδεδειγμένα προκύπτει (ως έλλειψη της πρότασής σας), από:
i) Το υπ’ αριθ. πρωτ: οικ. 169812/6.8.2013 έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος – ΕΥΠΕ του ΥΠΕΚΑ (δηλαδή του Υπουργείου σας), προς το Υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων, που αναφέρει ότι: «η προτεινόμενη στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων λύση για διευθέτηση του ρέματος Ραφήνας δεν μπορεί να θεωρηθεί ως αποδεκτή από τις Υπηρεσίες Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ αναγνωρίζοντας τα προβλήματα αντιπλημμυρικής προστασίας της περιοχής. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να γίνει εξαντλητική διερεύνηση του ζητήματος από υδρολογική, υδρογεωλογική, υδραυλική, οικολογική, περιβαλλοντική και τεχνική άποψη συνεκτιμώντας και άλλους παράγοντες όπως την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των περιουσιών, με στόχο να επιτευχθεί το βέλτιστο οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά αποτέλεσμα» και εν συνεχεία αυτού
ii) Την υπ’ αριθ. πρωτ: Δ7/1271/Φ.ΡΑΦΗΝΑΣ/30.8.2013 απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων, με την οποία αποφασίσθηκε η [Διάλυση της Σύμβασης για τη μελέτη «ΜΕΛΕΤΗ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗΣ ΡΕΜΑΤΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ» της Αναδόχου Σύμπραξης των γραφείων «ΥΔΡΟΕΞΥΓΙΑΝΤΙΚΗ ΛΑΖ. Σ. ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ & ΣΙΑ ΕΕ», «ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΑΧΑΙΡΑ ΑΕ», «ΥΔΩΡ – ΝΟΤΑΡΑΣ ΥΔΡΑΥΛΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΠΕ», «ΔΡΟΜΟΣ Εταιρεία Μελετών Κ. ΖΕΚΚΟΣ - Δ. ΤΣΙΒΙΚΗΣ ΟΕ», «ΓΡΑΦΕΙΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΥΠΟΔΟΜΗΣ - Δ. ΜΠΙΣΔΑΡΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΕΤΕ», «ΓΕΩΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΤΕ», «ΜΕΤΕΡ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΕΠΕ», «ΟΡΙΖΩΝ ΟΕ», «ΕΔΑΦΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΤΕ»], επειδή μεταξύ των άλλων, που αναφέρει η ως άνω απόφαση : [Η μη τροποποίηση της μελέτης από πλευράς της Αναδόχου προκειμένου να φέρει τη σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Περιβαλλοντικής Υπηρεσίας (ΕΥΠΕ του ΥΠΕΚΑ, δηλαδή του Υπουργείου σας), αντιβαίνει στις συμβατικές υποχρεώσεις της αναδόχου σύμπραξης, καθώς η ανάδοχος υποχρεούται (άρθρο 31 του Ν.3316/2005 και άρθρο 19 του Ν.716/1977) να εκτελέσει τη σύμβαση σύμφωνα με τους όρους της, τις ισχύουσες προδιαγραφές και τους κανόνες της επιστήμης και της τέχνης και φέρει την πλήρη ευθύνη για την αρτιότητα του αντικειμένου της παροχής του. Η παράλειψη τροποποίησης της μελέτης, ώστε να φέρει τη σύμφωνη γνώμη της ΕΥΠΕ του ΥΠΕΚΑ, αντιβαίνει στις προδιαγραφές που θέτει η Εγκύκλιος 38/2005, σύμφωνα με την οποία, η έγκριση της Προμελέτης και των συνοδευτικών μελετών προϋποθέτει τη θετική γνωμοδότηση για τη ΜΠΕ της μελέτης από την αρμόδια Περιβαλλοντική Υπηρεσία και την εξασφάλιση των Περιβαλλοντικών Όρων (ΠΟ) του έργου. Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 5.5 της αρχικής σύμβασης, «αποτελεί συμβατική υποχρέωση του μελετητή η υποστήριξη της ΜΠΕ και η παρακολούθηση των διαδικασιών μέχρι την έγκρισή της από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τους συναρμόδιους φορείς (Οργανισμό, κλπ)»]
Κατόπιν των ανωτέρω, είναι εμφανέστατο ότι τυχόν υιοθέτηση ή εμμονή της υπηρεσίας σας και της Πολιτείας γενικότερα, σε επιχειρήματα όπως τα δια των 1 και 2 ανωτέρω σχετικών προβαλλόμενα επί του θέματος των προστίμων, προφανώς δημιουργείται η εντύπωση προσπάθειας μεταφοράς ευθυνών στους ΟΤΑ της Αττικής (όπως και στο Δήμος μας), για ευθύνες και αρμοδιότητες που ουδέποτε είχαν, ούτε έχουν.
3. Όσον αφορά το «Σύμφωνο Συνεργασίας», που προσφάτως μας διαβιβάσατε, ουδόλως μπορείτε να εγείρετε ευθύνες μη συμμόρφωσης και εναρμόνισής μας με αυτό (ως Δήμου), ένεκα του εμφανέστατα μη σύννομου περιεχομένου του . Τυχόν δε εμμονή του Υπουργείου σας θα μπορούσε να εκληφθεί και ως παρότρυνση σε έκνομη ενέργεια, κατά το άρθρο 261 του Π.Κ.
4. Τέλος, τόσο εγώ ως Δήμαρχος, όσο και τα μέλη της διαδημοτικής, διαπαραταξιακής επιτροπής για το θέμα της αποχέτευσης, σας έχουμε εκθέσει τις απόψεις μας και την απόφαση του Δ.Σ. του Δήμου Ραφήνας – Πικερμίου (Επικαιροποιημένη απόφαση: 118/30.6.2013 Δ.Σ.), υπέρ της εφικτής και επιλέξιμης για το Δήμο μας, λύσης σύνδεσης του αποχετευτικού μας δικτύου με τις ΕΕΛ Ψυττάλειας, που όπως επικαλείστε δεν περιλαμβάνεται στον συνολικό σχεδιασμό της ΕΥΔΑΠ (που βέβαια καλύπτει άλλες, πολύ πιο απομακρυσμένες περιοχές), ο οποίος όμως έγινε και επεβλήθη χωρίς την κατά νόμο επιβαλλόμενη διαβούλευση
Με τις σκέψεις και τα βάσιμα αυτά επιχειρήματα πιστεύω σας προσδιόρισα την πραγματικότητα, σε σχέση με τα διαλαμβανόμενα στις πρόσφατες επιστολές σας, επιφυλασσόμενος εντός ευλόγου χρόνου να προσκομίσω συμπληρωματικά, όποια επιπλέον στοιχεία απαιτηθούν για την υποστήριξη της λύσης «Ψυττάλεια», που είναι η μόνη ενδεδειγμένη για το περιβάλλον και το δημόσιο συμφέρον και γιατί ενδείκνυται λόγω συντόμευσης του χρονοδιαγράμματος πλήρους αντιμετώπισης του αποχετευτικού μας ζητήματος, ώστε να αποτραπούν το συντομότερο τα πρόστιμα, που επιβάλλονται τελικά όχι λόγω δικών μας ευθυνών, αλλά ένεκα κρατικών ελλείψεων, όπως σας προανέφερα στις παραγράφους 1, 2 και 3 του παρόντος.

Τους αρμόδιους Υπουργούς που κοινοποιώ το παρόν, παρακαλώ για τις ενέργειές τους, στην κατεύθυνση απεμπλοκής της υπόθεσης του αποχετευτικού μας προβλήματος, με βάση όσα προαναφέρθηκαν.
Είμαστε στη διάθεσή σας για ότι χρειασθεί

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ-ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτούσιο το έγγραφο:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου