Τετάρτη 17 Μαΐου 2017

Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» πάει για χρυσό deal 1,5 δισ. ευρώ

H κυβέρνηση δείχνει να πατάει γκάζι για το επόμενο βήμα των ιδιωτικοποιήσεων με ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Όπως πληροφορείται το «business stories», είναι θέμα ημερών να υπογραφούν τα τελικά κείμενα για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ΔΑΑ, των αρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών και του ΤΑΙΠΕΔ.




Παράλληλα, στην ατζέντα του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, κατά την επίσκεψή του στην Κίνα, ήταν και το ενδιαφέρον των Κινέζων για το ποσοστό 30% του ΔΑΑ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.

Οι υπογραφές για τη σύμβαση σημαίνουν ότι η υφιστάμενη παραχώρηση, η οποία λήγει το 2026, θα επεκταθεί μέχρι το 2046. Υπενθυμίζεται ότι μέτοχοι του ΔΑΑ είναι σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο με ποσοστό 25%, το ΤΑΙΠΕΔ με 30%, η AviAlliance (του καναδικού συνταξιοδοτικού fund PSP Investments) με ποσοστό 40% και η οικογένεια του κ. Δημήτρη Κοπελούζου με 5%.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, το αντίτιμο για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης θα μπορούσε να φτάσει ακόμη και στα 580 εκατ. ευρώ.
Μετά τις υπογραφές των συναρμόδιων υπουργείων, το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει πάρει πλέον το πράσινο φως για να οριστικοποιήσει τη σύμβαση με τους επενδυτές.
Αν όλα κυλήσουν όπως τα σχεδιάζει το Μαξίμου, οι υπογραφές θα μπορούσαν να πέσουν και μέσα στον Μάιο ώστε στη συνέχεια η σύμβαση παραχώρησης να πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στις αρμόδιες επιτροπές και στη Βουλή.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ζεστό χρήμα θα μπορούσε να εισρεύσει το φθινόπωρο.

H επόμενη φάση
Η επόμενη πρόκληση, όπως αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, είναι η πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο έχει ήδη αναρτήσει προκήρυξη για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου ώστε να τρέξει τη διαδικασία για την οποία αναμένει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Ηδη έχει δηλώσει «παρών» ο κινεζικός όμιλος Shenzhen Airport, ο οποίος θα ήθελε ακόμη και μεγαλύτερο ποσοστό από το 30%, ζήτημα που θεωρείται δεδομένο ότι είναι μέσα στην ατζέντα της επίσκεψης του πρωθυπουργού στο Πεκίνο, η οποία είναι προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί αύριο.

Παραλλήλως, με το 30% φλερτάρει και η πλευρά Κοπελούζου.
Ο πρόεδρος του ομίλου Δημήτρης Κοπελούζος έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απόκτηση του ποσοστού του ΤΑΙΠΕΔ.
Προφανώς το αντίτιμο θα είναι άλλης τάξεως από αυτό που αναμένεται από την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ο κ. Κοπελούζος εκτίμησε ότι το τίμημα για το 30% του ΔΑΑ θα είναι ανάλογο με αυτό που δόθηκε για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ήτοι 1,23 δισ. ευρώ.

Υπό το φως αυτών των εκτιμήσεων αναλυτές θεωρούν ότι το συνολικό πακέτο για τον ΔΑΑ (παραχώρηση συν ποσοστό) θα μπορούσε να αποφέρει ένα ποσό ίσως και πάνω από 1,5 δισ. ευρώ.
Οι υπολογισμοί αυτοί στηρίζονται και στο γεγονός ότι ο νυν μεγαλομέτοχος του αεροδρομίου, οι Καναδοί της PSP, δεν θα έχουν δικαίωμα πρώτης άρνησης. Αυτό σημαίνει ότι ο διαγωνισμός για το 30% θα είναι ανοιχτός για οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο επενδυτή χωρίς η PSP να μπορεί να «καπαρώσει» το ποσοστό.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, «οι προοπτικές ανάπτυξης του αεροδρομίου της Αθήνας εγγυώνται όχι μόνο την ενδυνάμωση του τουριστικού προϊόντος της χώρας, αλλά αποτελούν άμεσα και έμμεσα επενδυτικό μαγνήτη καθώς δίνουν ένα θετικό σήμα στο εξωτερικό».

Η λίστα
Πέραν του ΔAΑ, το ΤΑΙΠΕΔ προχωράει κανονικά στην υλοποίηση της πλήρους λίστας των ιδιωτικοποιήσεων που ήρθε στο φως μέσα από τις διαρροές του τελικού σχεδίου του μνημονίου.

Είναι ενδεικτικό ότι, παρά τις αντιδράσεις, αρχίζει και επίσημα η διαδικασία για την πώληση του 17% της ΔΕΗ. Το ΤΑΙΠΕΔ αναζητεί σύμβουλο και προχώρησε μέσα στην εβδομάδα στη σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος. Σύμφωνα με την προκήρυξη, ο σύμβουλος θα έχει προθεσμία τριών μηνών για να παραδώσει την πρότασή του.

Αλλωστε η προκήρυξη των διαγωνισμών επιλογής συμβούλων για τα ποσοστά που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στις ΔΕΚΟ αποτελεί ένα από τα προαπαιτούμενα της συμφωνίας με τους θεσμούς και ήδη έχουν προκηρυχθεί διαγωνισμοί για συμβούλους στη ΔΕΠΑ, στην ΕΥΔΑΠ και στην ΕΥΑΘ, ενώ εκκρεμεί η αντίστοιχη προκήρυξη για τα ΕΛ.ΠΕ.
Ο στόχος των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις το 2018 είναι πολύ φιλόδοξος, καθώς αναζητείται το ποσό των 2,2 δισ. ευρώ. Τέλος, αναμένεται άμεσα και η έγκριση του αναθεωρημένου σχεδίου ιδιωτικοποιήσεων που συμφωνήθηκε με την τρόικα από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής.

*Αναδημοσίευση από το Business Stories της 14ης Μαϊου

Του Αργύρη Παπαστάθη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου